21 juni Caglgary - Reisverslag uit Calgary, Canada van Daphne - WaarBenJij.nu 21 juni Caglgary - Reisverslag uit Calgary, Canada van Daphne - WaarBenJij.nu

21 juni Caglgary

Door: Daphne

Blijf op de hoogte en volg Daphne

22 Juni 2014 | Canada, Calgary

Om 8 uur ging de "wekker" oftewel Rick's smartfoon maakte geluid. Rick had deze ringtone ook op vakantie in Bali als wakker-worden-tune dus ik verwacht eerlijk gezegd elke ochtend wakker te worden in Nusa Dua tussen de tropische planten, met uitzicht op het zwembad en op de achtergond de zee. Het blijkt bij het ontwaken om Super 8 hotel in Calgary te gaan. Ook niet verkeerd.
Jammer dat het de laatste volle dag is in Canada. Nog even de stad in, de parken opzoeken en morgen vliegen we terug naar Holland in de namiddag om maandagochtend weer thuis te komen. De 8 uren tijdsverschil meegerekend.

Het begon vandaag met regen toen we naar de ontbijtzaal liepen.
En wat denk je? Ze serveerden hier geen bagels bij het ontbijt! In de vorige Super 8 hadden zij wel bagels liggen bij het buffet. Bruine zelfs. Dat was pas lekker.
O ja, ik had het gisteren over onze versprekingen. Hier nog een leuk voorbeeld van blundertjes. We zitten dus aan het ontbijt en Rick kijkt verbaasd op. Ik kijk naar wat hij deed en proeste het uit. Koffiecreamer op zijn boterham i.p.v. in zijn koffie. Hahah, grappig.
Even later zegt hij, doelend op de vele Chinezen en Indiers in de kamer:" Wat veel buitenlanders hier, he?" En wij dan? hihi...

We gaan na het ontbijt een kijkje nemen bij het Olympisch Stadion op de heuvel buiten het centrum. Calgary had hier in januari 1988 de Olympische Winter Spelen. Calgary is geloof ik 20 bij 30 kilometer, inclusief alle buitenwijken.
Na een foto van de Hollandse vlag, die braaf wappert met vele anderen achter de Cauldron, lopen we naar de skischans die we vanaf een grote afstand mogen bewonderen.
De foto's met ons hoofd door een gat in een bord gestoken, zodat het net lijkt dat Rick in de lucht zweeft met zijn skipak aan, zijn erg grappig. Ik doe daarna net alsof ik van de skischans afspring. Verderop staan 2 oude bobslee's waar we ook even ingaan en van elkaar een leuke foto maken :-)

Nu op naar het stadscentrum. We lopen de bekende Stephen Avenu af en vinden in bookshop Indigo het mooiste fotoboek van de Canadian Rockies. Ik besluit het te kopen als we al drie straten verder zijn.....hup, weer terug. Ja eerst alle pro's en nee's tegen elkaar afwegen he! En eerlijk gezegd hebben we daarvoor en daarna meerdere fotoboeken gezien maar die waren in mijn ogen lang niet zo mooi als die van Douglas Leighton. Hij is een fotograaf die is opgegroeid in The Rockies. De ene fotograf spreekt je meer aan dan de andere. Dr Lynch is bijvoorbeeld ook heel bekend in Canada. Ach ja, smaken verschillen.
Ik zie ook mooie fotoboeken van het wildlife hier in Canada. Grote foto's van uilen die wij in het bos gezien hebben. Ik lees ok nu dat ik de Columbian Ground Squirrels heb gefotografeerd! Jawel. Het eekhoorntje heeft een blauwe borst met een bruine rug. Uren mee gesproken! hihi
Ik heb ook de zwart met witte streep langs de gele rug op de foto: the Golden Mantel Squirrel. En de chipmunk heeft op zijn rug een zwart, witte streep plus rond zijn oogjes een zwart, witte streep als een soort masker. De geheel bruine eekhoorn, klein van stuk is de Richardson Squirrel. (Deze info is meer voor mezelf ;-) )
Er zijn meerdere knaagjes zoals de Prairie hond, ook gespot, en een klein soort eekhoorns met een heel kort staartje.
Ach, te veel om op te noemen. Ik heb weer iets geleerd over verschillende eekhoorns en andere knaagdieren. Oh en de geweien hebben we kunnen vergelijken van de Caribou en Elk die inderdaad verschillend zijn. De Caribou heeft een gewei met rondingen aan het eind en heeft een gebogen neusbrug. Ik heb gesmuld van alle foto's in de boeken van o.a. knuffelende beren, snuitjes van hertjes tegen elkaar aan en dansende wolf welpjes. Te schattig.

Na een bezoek aan het centrum gaan we het grote Nose Hill Park opzoeken. Eenmaal daar aangekomen ziet het er uit alsof het meer een grote hondenuitlaatplaats is of misschien wel een plek waar blote mannen bijeen komen? Uhm, we draaien om en rijden naar Edward Edworthy Park waar we een lekkere wandeling in de zon (heerlijk zonnetje komt alsnog te voorschijn!) maken waarmee we 130 calorien kwijtraken volgens Rick's Googletracks op de smartfoon.
We gaan nog naar North Glenmore Park en lopen 60 calorien eraf.
De gezinnen in Canada zijn vrij deze zaterdag en picknicken overal met bbq's en volle zakken met eten. Het is een gezellige boel bij elkaar zo te zien.
In Vancouver hebben we bij onze 2e wandeling zelfs 897 calorien verbruikt bij een wandeling van bijna 10 km. Details...wat moet je ermee.... We gaan toch een ijsje eten als afscheid vanavond ;-)

Na de wandelingen is het bijna 17 uur en tijd voor een Denny's maaltijd! We trakteren onszelf o.a. op 1 portie " Smothered cheese fries": frites met 2 soorten gesmolten kaas met stukjes bacon. Ze hebben in de laatste 10 jaar het recept veranderd maar het is nog steeds lekker.
Het ijsje halen we bij McD bij ons hotel aan de overkant. Rick een Sundea met chocoladesaus en nootjes en ik een Rolo McFlurry.
Met dikke buiken lopen we terug naar het hotel om de E-tickets uit te printen.

Canada.....
Het is een prachtig land. The Canadian Rockies zijn ge-we-ldig.
Wij hebben door het westen gereisd, door Alberta en British Columbia.
Het land is heel schoon, de lucht lijkt 10000000x zuiverder dan in andere landen, 90% vd toiletten waren schoon (ook in the middle of nowhere) en geen vuil op de straten.
Het eten is vergelijkbaar met Amerika (mucho ketens) maar erg lekker, iedereen wenst " have a great day", de bergen zijn onbeschrijfelijk mooi en hoog en onwerkelijk prachtig.
Wij zien veel Mazda 3 auto's rijden maar geen enkele Franse auto.
Wij zien in dit land ontzettend veel Chinezen rondlopen, het is 1 grote dierentuin, de dieren lopen ook los in het wild rond. De beren zijn echt, we zagen er 5!
De schattige eekhoorns maken een grappig gil geluidje naar elkaar, de Big Horn Goats zijn in grote getalen aanwezig en zijn totaal niet auto schuw.
De natuur is wonderschoon maar in elanden geloven we niet meer...
Thanks Canada :-) Have a great one X

• 22 Juni 2014 - 17:35

Alexa:

Nou het is me een reisje geweest! En wat heb je ons weer heerlijk laten genieten met je vreselijk grappige (echt zoals ik je ken) verhalen, superleuk!
    Wens jullie een fijne reis terug, we kruisen elkaar net (niet?) op Schiphol denk ik. Dikke zoen X
    Ps. m'n bijnaam vroeger was "squirrel" misschien vind je me daarom zo lief haha

• 23 Juni 2014 - 15:18

Marga:

Zo, nu heb ik ze allemaal gelezen en ben onder de indruk van alles, echt waar, wij willen ook hi hi
    En als je elanden wil ga je gewoon naar Lapland, daar heb je ze genoeg whahaha. Stukje dichterbij ook.

Bedankt lieve Daphne voor je mooie verhalen.
    Fijn dat jullie weer thuis zijn (niet voor jullie neem ik aan)