17 juni Retourtje Jasper National Park - Reisverslag uit Lake Louise, Canada van Daphne - WaarBenJij.nu 17 juni Retourtje Jasper National Park - Reisverslag uit Lake Louise, Canada van Daphne - WaarBenJij.nu

17 juni Retourtje Jasper National Park

Door: Daphne

Blijf op de hoogte en volg Daphne

18 Juni 2014 | Canada, Lake Louise

Vandaaag een drukke dag want het is droog. Jippie.
We hebben Jasper op de agenda staan. We dachten dat dit 160 km rijden van Lake Louise was, maar dat is 230 km dus ietwat verder. Het is behoorlijk fris buiten, de jasjes gaan aan. We hebben broodjes bij ons (ei, kipfilet) en gaan op weg om kwart voor tien.
We rijden Banff National park uit en komen in Jasper Nationa Park waar al vele en vele jaren de Canadian rockies hun pracht laten zien aan de voorbijgangers.

Wat een stoere bergen, zo statig, zo uniek, zo mooi, zo hoog, zo lang tot in Mexico lopen de Rockies. We hebben al vele bergen gezien in ons reisleven maar deze enorme lange keten van bergen is heel special. Gelukkig doen we een retourtje dus veel fotograferen op de heenweg zodat we op de terugweg rustig onderuit kunnen zitten en genieten.
Not...hahahah. Op de terugweg zie je weer andere mooie dingen.
De techniek staat voor niets. Mooi als herinnering voor thuis alle foto's en films.
De tablet blijft zijn werk doen voor de Google fotosphere en dat levert elke keer gave beelden op. ( Het is een soort panorama foto maar dan 360% die je van boven naar beneden opneemt zodat je alle kanten en hoeken kunt zien als je de foto afspeeld.)

We stoppen bij beautiful Peyto Lake, misschien wel een van de mooiste plekken van de wereld. Wat een view op o.a. mountain Jimmy Simpson! We zien tijdens ons rondje lopen en foto's maken, een groot wild bruin konijn met witte voetjes huppelen. Lief.
Deze Icefields Parkway (highway 93 naar Jasper) belooft ons heel wat moois!
We stoppen bijvoorbeeld ook om Mountain Desmando te bewonderen en Rick maakt weer een selfie van ons beiden bij Kerkeslin. Vele toegangen zijn gesloten maar gelukkig kunnen we genoeg bezichtigen in dit park.

We willen graag nog een zwarte beer zien en roepen: " Pou Pou" ! En ja hoor we worden op ons wenken bediend. We spotten een paar auto's aan de kant van de weg, maar zien geen beest erbij. Rick rijdt langs de zilveren auto en ik zie die bestuurder heel erg overhangen dus begrijp dat de beer (l?) naast zijn auto staat. Gelukkig is er een plek voor zijn auto vrij en parkeert Rick de Mustang. Ik begin met filmen en geef de camera over (ja het gaat goed deze keer...) en ik pak mijn fotocamera en begin ook te filmen en te fotograferen.
Wat een dotje weer! Zo log en traag door dat gras lopend met die dottige voetjes. Hij is echt op zo'n drie meter afstand dus hou ik alleen mijn autoraam open maar stap niet uit. De buschauffeur van de bus die langs reed waarschuwde de omstanders: " Go back in your car. That bear is dangerous." Behalve Rick luisterde niemand en een paar mensen stonden echt dichtbij de beer en te ver af van hun auto. Als hij irritaties krijgt dan ben je dus echt te laat weer terug in je auto. Maar het ging goed. De schattige beer deed net alsof we er niet waren en liet zich heerlijk bewonderen onder het gras eten hihi.

We rijden bijna gillend weg. (Ik was erg luid, na mijn derde wilde beer en dan zoooooooo dichtbij!) Na een paar minuten zien we een opstopping. Ha, beesten! Er lopen 7 Big Horn Goats, een soort rammen, naast de weg en rennen van de mensen af maar willen eigenlijk naar de overkant. Ik stap uit en ga naar de overkant en fotografeeer en film me suf. Mooie beesten met die grote hoorns.
Sommige voorbijgangers in auto's en caravans zijn boos en toeteren en maken handbewegingen omdat zij er niet makkelijk langs kunnen. Wanneer een bus met toeristen langsrijdt op het midden van twee vwegstroken, besluiten de domme gigantische geitenbeesten om over te steken en uiteraard voor de bus langs?!? De bus staat stil en laat alle beesten rustig oversteken. Het is een chaos van voertuigen op de weg hihi. Ik film nog een beetje als zij aan de overkant zijn.
Het zonnetje breekt nu zelfs door en met 14 graden durven wij het dakje open te doen en rijden verder. Ik heb een top dag pou-pou noir en rammen! Wauw!
Een paar kilometer verder zien we twee Bighorn-goats (we hoopten op Carabou's) tegen de stenen heuvel aanstaan.
Hup, een foto en we gaan verder het park door. hihi :-)

We hebben na 230 km en vele stops en prachtige beelden, het kleine toeristische stadje Jasper bereikt. Om kwart voor vier zitten we in een diner ons diner op te eten. Rick aan de steak met champignons en aardappelpurree. Ik een Griekse pita met sla en kip souvlaki en gele rijst. Mmmm erg goed gekruid allemaal en het smaakte zalig. Per gerecht betaal je 12 euro en het is een bord en maag vol.

Bij een meertje in de buurt lopen we wat rond om de benen te strekken, wat eigenlijk in die geweldige Mustang stoelen niet nodig is. Na uren zitten hebben we geen last van onze rug of andere lichaamsdelen. Kwaliteit dus. Bij het meer kan ik het niet laten om weer enkele foto's te nemen. Wat is het hier toch mooi.

Na een stuk rijden zien we weer een beer! Er staat een zwarte beer langs de weg met een paar auto's erbij. Rick rijdt door......?!????!???!!!!???!!!????????????????!!!!!!!!!
Ik ben los, zonder geluid kijk ik hem verbaasd aan, heb geen woorden , ben verdoofd, verbaasd, stil, tikkie verdrietig, ietwat terug getrokken in ongebrip......... Rick ziet mijn bik en zegt: " Dat kennen we al."

Om alle geneugden (mooi ouderwets woord) te vieren halen we een ijsje bij onze buurtsuper terug in Lake Louise en gaan in de hotalkamer tijdens het foto's kijken deze opsnoepen. Wauw, wat een dag!
Morgen naar stadje Banff.
En Rick gedriegd dat als hij niet meeer stopt voor een beer hij geen ijs meer krijgt ;-)

• 18 Juni 2014 - 08:13

Bertine:

Wauw schitterende foto's! Erg indrukwekkend allemaal. Geniet er nog even van!

• 23 Juni 2014 - 15:10

Marga:

Volgens mij was Rick gewoon bang voor die beer whahahaha. En....heeft ie nog een ijsje gehad of geen beer meer tegengekomen? Wat is het daar mooi!!!!!!!!! Geweldige foto"s.
    Op dit moment zijn jullie terug maar ik geniet nog even door van je verhalen hihi xx